Tajemství 2hmoto odhaleno!

2Hmoto

Co znamená 2hmotové setrvačníky?

Dvouhmotový setrvačník, kterému se mezi motoráři říká prostě 2hmota, je vlastně takový tlumič nárazů v autě. Najdete ho hlavně v dieselových vozech, kde dělá přesně to, co název napovídá - tlumí všechny ty otřesy a vibrace, co motor vytváří, aby se nedostaly až do převodovky. Díky němu je jízda mnohem příjemnější a plynulejší, a navíc chrání ostatní části auta před zbytečným opotřebením. Když se na něj podíváte zblízka, uvidíte, že se skládá ze dvou částí, které jsou chytře spojené pružinami a tlumiči. Tenhle systém pak zachytává všechny ty nepříjemné rázy, které by jinak roztřásly celé auto. Je to znát hlavně při volnoběhu a nízkých otáčkách, kdy motor běží mnohem tišeji a kultivovaněji než bez něj.

Jak funguje dvouhmotový setrvačník?

Dvouhmotovej setrvačník je zásadní věc v dnešních autech s manuálem. Hlavně proto, že tlumí otřesy a vibrace od motoru a tím pádem chrání převodovku a celej pohon před zbytečným opotřebením. Skládá se ze dvou hlavních kusů - primárního a sekundárního setrvačníku, který jsou spojený pružným tlumičem. V tom tlumiči najdete pružiny nebo pružný prvky, co pohlcujou ty vibrace a rázy z motoru, hlavně když jedete na nízký otáčky nebo motor víc zatěžujete.

Díky tomu všemu běží motor mnohem klidněji, v kabině je míň hluku a vibrací, a převodovka vydrží dýl. Když musíte dvouhmotovej setrvačník měnit, není to zrovna levná záležitost, takže je fakt důležitý se o něj starat. Když je setrvačník na odpis, poznáte to třeba podle klepání nebo rachocení od motoru, spojkovej pedál může vibrovat, a auto může cukat při rozjezdu nebo řazení. Jakmile něco takovýho zpozorujete, radši hned zajeďte do servisu na kontrolu.

Problémy s dvouhmotovými setrvačníky

Dvouhmotový setrvačník, který dnes najdeme v mnoha autech, je sice skvělý pomocník, ale umí i pěkně potrápit. Tahle vychytaná součástka sice krásně pohltí otřesy motoru a udělá jízdu příjemnější, jenže se bohužel rychleji opotřebuje než obyčejný setrvačník. Když se začnou tlumiče vibrací uvnitř setrvačníku kazit, poznáte to podle klepání nebo rachocení, hlavně když motor běží pomalu nebo na volnoběh. S opravou dvouhmotového setrvačníku si člověk pěkně sáhne do kapsy, protože většinou nezbývá než vyměnit celý kus. Jak dlouho vydrží? To záleží na tom, jak s autem jezdíte a jaký model máte - někde mezi 100 a 200 tisíci kilometry. Když jezdíte jako divoch, pořád brzdíte a rozjíždíte se, točíte motor v nízkých otáčkách pod zátěží nebo trávíte hodně času v kolonách, setrvačník to odnese dřív. Když se dvouhmotový setrvačník kazí, často to poznáte i podle vibrací spojkového pedálu, divných zvuků při řazení nebo toho, že prostě auto nejede tak hladce jako dřív. Radím vám - jakmile něco takového zpozorujete, zajeďte raději do servisu. Čím dřív problém odhalíte, tím míň vás to bude stát.

Feature 2hmoto Comparison Item
Example Feature 1 Value for 2hmoto Value for Comparison Item
Example Feature 2 Value for 2hmoto Value for Comparison Item

Příznaky opotřebené dvouhmoty

Dvouhmota je v dnešních autech s manuálem naprosto klíčová věc. Pomáhá zkrotit ty otravné vibrace a rány, co vznikají při běhu motoru a přeřazování. Jenže jako všechno, i dvouhmota se časem opotřebuje. Jak vlastně poznáte, že už je na výměnu?

Když vám dvouhmota odchází, většinou to nejdřív poznáte podle zvuků - auto začne být hlučnější, hlavně když stojíte na volnoběh nebo se rozjíždíte. Můžete slyšet různé klepání nebo rachocení. Další věc, která vás může potrápit, je cukání při rozjezdu nebo řazení. To proto, že dvouhmota už prostě netlumí tak jak má. No a když cítíte, jak se vibrace z motoru přenášejí do karosérie, pedálů nebo řadicí páky, je to další jasný signál. Rozhodně se nevyplatí tyhle příznaky ignorovat - můžete si pak pěkně prodražit opravu převodovky a dalších věcí. Radši vyměnit dvouhmotu včas, než pak platit mnohem víc za větší opravy.

Oprava nebo výměna dvouhmoty?

Když se řekne dvouhmotový setrvačník neboli 2hmota, každý motorista zpozorní. Tahle součástka, která je dneska v každém autě s manuálem, má na starosti hladký chod motoru a pohlcování vibrací. Jenže co dělat, když začne zlobit?

Stojíme před dilematem - dát ji opravit, nebo rovnou koupit novou? Není to úplně snadná volba. Jasně, oprava vyjde levněji, ale někdy prostě není možná. Nová 2hmota sice víc zatíží peněženku, ale aspoň víme, že bude fungovat jak má a vydrží.

Než se rozhodnete, promyslete si pár věcí: jak moc je vlastně poškozená, kolik by stála oprava proti nové a jestli má vůbec cenu do opravy investovat. Nejlepší bude zajít za zkušeným mechanikem, kterému věříte. Ten nejlíp posoudí, jestli vaši 2hmotu ještě zachránit, nebo už je čas na novou.

Cena opravy dvouhmotového setrvačníku

Dvouhmotový setrvačník (2hmoto) najdete hlavně v naftových autech, ale používá se i v některých benzínových motorech. Jeho hlavní role je tlumit otřesy motoru a dělat jízdu příjemnější. Bohužel se časem opotřebuje a jeho výměna není zrovna levná záležitost. V servisu vás to vyjde na 15 až 40 tisíc korun, někdy i víc - podle typu auta a dílny. V ceně máte zahrnutý nový setrvačník, spojku, práci mechanika a další potřebné součástky. Většinou se mění společně se spojkou, protože se při obou opravách musí sundat převodovka. Když se setrvačník kazí, poznáte to podle vibrací, divných zvuků a problémů při řazení. Nečekejte s opravou moc dlouho, jinak riskujete, že se vám pokazí i další části v převodovce.

Prevence problémů s dvouhmotou

Dvouhmotový setrvačník, kterému se běžně říká dvouhmota, najdete v každém novějším autě s manuálem. Pomáhá hlavně s tím, aby motor nevibroval a jízda byla příjemnější. Jenže dvouhmota se časem opotřebuje a její výměna pěkně provětrá peněženku. Proto je lepší myslet dopředu.

Základem je pravidelně měnit olej v převodovce. Když je špinavý, součástky se víc opotřebovávají. Taky byste neměli jezdit moc agresivně - žádné prudké starty a brzdění motorem. To dvouhmotě vůbec nedělá dobře. Když startujete do kopce, radši si pomozte ruční brzdou, ať se setrvačník zbytečně nenamáhá. Když se budete držet těchto rad, dvouhmota vydrží mnohem dýl a ušetříte si zbytečné výdaje za opravu.

Publikováno: 27. 06. 2025

Kategorie: technologie