Nissan Cube: Krabicový styl, který vás dostane

Nissan Cube

Nissan Cube: Ikona japonského designu

Nissan Cube byl vždycky tak trochu jiný. Zatímco ostatní automobilky se předháněly v tom, kdo nabídne aerodynamičtější a agresivnější tvary, Cube se drze usmíval do světa se svou hranatou karoserií a okny, která jako by patřila spíš do obýváku než do auta. A přesně to z něj udělalo ikonu. Design Cube nebyl jen otázkou estetiky, ale i praktičnosti. Díky krabicovitému tvaru nabízel Cube překvapivě prostorný interiér i přes své kompaktní rozměry.

Historie modelu: Od roku 1998

Nissan Cube, kompaktní hatchback s výrazným designem, spatřil světlo světa v roce 1998. První generace, postavená na platformě Nissan Micra (K11), se vyznačovala hranatým tvarem a velkými okny, které zaručovaly skvělou viditelnost. Vůz byl navržen primárně pro japonský trh, kde si získal popularitu pro svou praktičnost a prostornost v kompaktním balení. Poháněly ho úsporné benzínové motory o objemu 1.3 a 1.4 litru, volitelně s pohonem všech kol.

Srovnání Nissan Cube s konkurencí
Vlastnost Nissan Cube Konkurent 1 (např. Kia Soul)
Rok uvedení na trh 1998 2008
Typ karoserie Minivan Kompaktní SUV

Druhá generace, představená v roce 2002, posunula design ještě dále. Zachovala si hranaté tvary, ale přidala zaoblenější linie a charakteristické asymetrické zadní okno. Zvětšila se také nabídka motorizací o turbodiesel 1.5 dCi a silnější benzínovou variantu 1.5 litru. Druhá generace se stala populární i mimo Japonsko, a to zejména v Severní Americe, kde oslovila zákazníky hledající nekonvenční a praktický vůz.

Nissan Cube, to je jako byste jeli obývákem po městě, jen s tím rozdílem, že v tomhle obýváku se dá i zaparkovat.

Zdeněk Novák

Charakteristický hranatý design

Nissan Cube nikdy nezapadl do davu. Od samého začátku se vyznačoval nekonvenčním, hranatým designem, který vzbuzoval emoce. Zatímco někteří ho milovali pro jeho jedinečnost a praktičnost, jiní ho považovali za bizarní a neforemný. Ať už na něj máte jakýkoli názor, jedno se mu nedá upřít: Nissan Cube byl autem, které si vás dokázalo získat svou neotřelostí. Jeho krabicovitý tvar nebyl samoúčelný. Naopak, nabízel překvapivě prostorný interiér s dostatkem místa pro cestující i jejich zavazadla. Velká okna a vysoká střecha vytvářely vzdušný a světlý prostor, který umocňoval pocit volnosti a pohodlí. Charakteristickým prvkem designu byla i asymetrická zadní část s oknem inspirovaným japonským motivem vodopádu. Tento netradiční prvek dodával vozu na originalitě a zároveň zlepšoval výhled řidiče šikmo vzad.

Praktický a prostorný interiér

Nissan Cube není jen auto s nezaměnitelným vzhledem, ale také s překvapivě prostorným a praktickým interiérem. I přes své kompaktní rozměry nabízí Cube dostatek místa pro pět cestujících a jejich zavazadla. Zadní sedadla jsou posuvná a sklopná, což umožňuje flexibilně měnit poměr prostoru pro cestující a náklad. Sklopením zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha, která pojme i rozměrnější předměty.

Interiér Cube je navržen v minimalistickém stylu s důrazem na funkčnost. Palubní deska je přehledná a intuitivní, s ergonomicky umístěnými ovládacími prvky. Pohodlí na palubě zvyšují četné odkládací prostory, držáky nápojů a praktické kapsy na zadní straně předních sedadel.

Motory a spotřeba paliva

Nissan Cube se na českém trhu oficiálně neprodával, takže údaje o motorech a spotřebě paliva se mohou lišit v závislosti na trhu a modelové roce. Obecně byl Nissan Cube známý spíše komfortem a praktičností než sportovní jízdou.

Většina modelů Nissan Cube byla vybavena čtyřválcovým benzínovým motorem o objemu 1,8 litru. Tento motor poskytoval dostatek výkonu pro každodenní jízdu ve městě i mimo něj. Pro ty, kteří hledali úspornější variantu, byl k dispozici i menší motor o objemu 1,5 litru.

Spotřeba paliva se u Nissanu Cube pohybovala v rozumných mezích. V kombinovaném cyklu se dalo s tímto vozem jezdit za méně než 7 litrů benzinu na 100 kilometrů. Samozřejmě, skutečná spotřeba paliva se mohla lišit v závislosti na stylu jízdy, podmínkách na silnici a dalších faktorech.

Jízdní vlastnosti a komfort

Nissan Cube není auto pro každého, a to platí i pro jeho jízdní vlastnosti. Pokud hledáte sportovní svezení, poohlédněte se jinde. Cube je naladěn především na komfort a snadnou ovladatelnost ve městě. Poskytuje měkké a pohodlné odpružení, které si hravě poradí s nerovnostmi. Řízení je lehké a vůz je překvapivě obratný i v úzkých uličkách. Na dálnici už je znát vyšší stavba karoserie a Cube není tak jistý v zatáčkách. Také aerodynamický hluk je patrnější. Celkově ale Nissan Cube nabízí příjemné a pohodové svezení, které ocení především řidiči, kteří tráví většinu času ve městě.

Bezpečnost a spolehlivost

Nissan Cube je známý svým nekonvenčním designem, ale jak je to s jeho bezpečností a spolehlivostí? Vůz byl testován Euro NCAP v roce 2009 a získal čtyři hvězdičky z pěti. Mezi silné stránky patřila ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu. Nicméně ochrana chodců byla hodnocena jako slabší. Co se týče spolehlivosti, Nissan Cube má obecně dobrou pověst. Majitelé si pochvalují jeho odolnou mechaniku a nízké provozní náklady. Samozřejmě, jako u každého staršího vozu, je důležité počítat s možnými opravami, zejména u modelů s vyšším počtem najetých kilometrů. Před koupí je vždy vhodné nechat provést důkladnou prohlídku v servisu. Celkově lze říci, že Nissan Cube představuje zajímavou volbu pro ty, kteří hledají spolehlivé a stylové auto s dobrým poměrem ceny a výkonu.

Dostupnost a cena na trhu

Nissan Cube, ikonický model známý svým netradičním designem, se bohužel v České republice oficiálně neprodává. Automobilka Nissan ukončila jeho prodej v Evropě již v roce 2014 z důvodu nízké poptávky.

Zájemci o tento model tak musí hledat u ojetých vozů. Dostupnost Nissanu Cube na trhu ojetin je však omezená a ceny se liší v závislosti na stavu, roku výroby a najetých kilometrech. Obecně lze říci, že ceny ojetých Nissanů Cube začínají zhruba na 80 000 Kč a mohou se vyšplhat až přes 200 000 Kč za vozy v perfektním stavu s nízkým nájezdem.

Je důležité si před koupí ojetého Nissanu Cube důkladně prověřit jeho historii a technický stav. Vzhledem k tomu, že se jedná o model s netradičním designem, může být obtížnější sehnat na něj některé náhradní díly.

Srovnání s konkurencí

Nissan Cube se svými netradičními tvary a prostorným interiérem rozhodně vybojoval své místo na trhu. Nicméně, v segmentu kompaktních MPV naráží na silnou konkurenci. Mezi hlavní soupeře patří například Kia Soul, která láká na modernější design a širší nabídku motorizací. Soul se pyšní i delší záruční dobou, což může být pro mnoho zákazníků rozhodující faktor. Dalším konkurentem je Citroën C3 Picasso, který boduje především komfortem a variabilitou interiéru. Jeho nevýhodou může být pro někoho méně výrazný design. Při výběru auta v této kategorii je důležité zvážit individuální potřeby a preference. Zatímco Nissan Cube zaujme především originalitou a prostorností, Kia Soul a Citroën C3 Picasso nabízejí vyváženější poměr ceny, výbavy a užitných vlastností.

Zajímavosti a perličky

Nissan Cube, tato hranatá krabice na kolech, v sobě ukrývá více zajímavostí, než by se na první pohled mohlo zdát. Věděli jste například, že inspirací pro jeho design byl údajně motiv „psí boudy s koly“? Interiér vozu je pak navržen tak, aby evokoval atmosféru „Jacuzzi lounge“, s důrazem na oblé tvary a pocit prostornosti. Ačkoliv se Cube nikdy oficiálně neprodával v České republice, pár exemplářů se k nám i přesto dostalo. Majitelé si je nejčastěji nechávají dovézt z Japonska, kde se těší velké oblibě pro svou praktičnost a neotřelý vzhled. Zajímavostí je také fakt, že třetí generace Cube byla vybavena funkcí „Advanced Climate Control“, která dokázala rozpoznat nepříjemné pachy v interiéru a automaticky je eliminovat. Ať už je váš názor na design Nissanu Cube jakýkoliv, jedno se mu upřít nedá – rozhodně se jedná o auto, které nepřehlédnete.

Publikováno: 30. 11. 2024

Kategorie: technologie